top of page
  • תמונת הסופר/תHay Haviv

הזוג שהתנשק בגלגל הענק: ניתוח ותהליך

לפני שניגשתי לכתוב את הסיפור החלטתי להציב לעצמי שבעה חוקים שמהם אני לא אסטה בכתיבת הסיפור הזה. את החוקים בחרתי באופן רנדומלי ושרירותי בעזרת סיעור מוחות עם חברים. בדיעבד כפי שתגלו בהמשך לא הצלחתי ליישם את החוקים במדוייק או בצורה מקדמת עלילה אבל בהחלט הרשימה השרירותית הזאת עזרה לי ביצירת הסיפור.


1. העלילה חייבת להתקיים בפארק שעשועים.

2. העלילה חייבת להכיל סיפור בגידה רומנטי.

3. אחת הדמויות צריכה להביע חרטה כלשהיא.

4. הגיבור חייב להיות אמן לחימה כלשהו.

5. הנבל חייב להיות גרסא נשית של דמות אחרת.

6. הנבל חייב להיות קר רוח ומהיר מחשבה. קודם יורה ואז שואל שאלות.

7. אחת הדמויות תתן לעצמה כינוי כלשהו.


מהרגע שהרשימה הזאת הייתה מוכנה התחלתי לנתח אותה. קודם כל הבנתי שכדי לייצר גרסא נשית לדמות בסיפור קצר כזה אני חייב שהדמיון יהיה מאוד ברור. העובדה שסיפור הבגידה הכרחי לנו הביא אותי למסקנה שהרעיון הטוב ביותר הוא לעשות סיפור בו האישה היא הנבל אל מול הגבר. ואם הגבר הוא אמן לחימה כך גם היא תהיה אמנית לחימה. העובדה שהסיפור חייב להתקיים בפארק שעשועים הביא אותי לרעיון להפוך את הסיפור לאימה בו יש זוג בוגדים בלילה בפארק השעשועים והאישה מנסה להרוג אותם. כדי להעצים את האימה בסיפור ואת העובדה שהנבלית היא מהירת חשיבה וקרת רוח החלטתי שמושא הבגידה תמות בהפתעה.


אחרי שהיה לי בראש העולם המצומצם הזה והרעיון הכללי ניסיתי לחשוב על איזה סוג של אמני לחימה הם יהיו. כאן החלטתי להיעזר בהשראות מהעולם האמיתי והישראלי המוכר לנו והחלטתי להפוך אותם לסוכני שב"כ. פיתחתי את סיפור הרקע בצורה הגיונית וסטנדרטית לסרטי הוליווד מוכרים. זוג שהכיר בעבודה עד שהבעל בוגד עם המזכירה. התפרעתי קצת עם המשימות שלהם כדי לתת את התחושה של סוכנים מקצועניים, ושלחתי אותם לאירופה ואפריקה למשימות מסקרנות שתופסות את תשומת הלב בסיפור.

הייתי חייב לתת לג'יימס סיבה לבגידה שלו. ובאותה הנשימה סיבה לשמירת הבגידה בסוד. התשובה שלי לעצמי הייתה "מה אם הוא אוהב אותה אבל משהו חסר לו במערכת יחסים הזאת?". אז גרמתי לו לרצות ילדים. שזה מה שהרחיק אותו מיערה בסופו של דבר. אבל העובדה שהם עובדים ביחד בשב"כ גורמת לו להבין שהמצב לא סביר ושהוא לא יכול להיפרד ממנה אחרי כל מה שהיא עשתה בשבילו.

אחרי שסיפור הרקע שלי היה מוכן הגיע הזמן להמציא את נקודת המפנה הראשונה בסיפור. הרי ידעתי שיערה תגיע לפארק כדי להרוג את מירה וג'יימס. אבל הייתי צריך לגרום לה להגיע לשם ולהיות מספיק נסערת כדי להתחיל לירות לכל עבר. אז החלטתי להגשים לה את הפחדים שהזכרתי קודם לכן בסיפור הרקע. הכנסתי אותה להריון. בשלב הזה עוד חשבתי לעצמי שהגיוני שהיא תיכנס להריון מבעלה אבל אחר כך החלטתי לשנות את כיוון הסיפור.


אז גרמתי לה להתחרפן. עדיין הייתי צריך לגרום לה להגיע לנקודה בה היא הורגת את מירה. אז הכנסתי דמות חדשה שתכוון את יערה לכיוון הנכון. אמרתי לעצמי שאם יערה היא סוכנת מוסד אז יש לה קשרים. אז היא יכולה לפנות ללוחמי הסייבר הטובים ביותר של המדינה. אבל הייתי חייב לגרום לו לשתף פעולה במשהו לא חוקי ומתחת לרדאר כמו זה ולכן החלטתי לתת לה קלף מיקוח עליו. לא חשפתי אותו בשיחה בינהם אבל הרגשתי שהפרט הזה יהיה חסר לקוראים אם הוא לא יתגלה כי הרי זה חלק קריטי מסיפור הרקע. לכן החלטתי לתת לה לחשוף את הפרטים מאוחר יותר בפארק כשהיא רודפת אחריו כקטע "פילר" כדי להוסיף קצת בשר לסצנת המרדף והקרב המתוכנן.


כאן החלטתי ליישם את "האקדח של צ'כוב". רציתי לספר לקוראים שהיא לא הולכת בידיים ריקות למפגש הזה כדי שיגיע הרגע בו היא יורה בהפתעה שהקורא יידע ויבין למה ואיך. אבל לא נתתי לה סתם אקדח. בדקתי איזה אקדח משומש בשירותי הביטחון בגוגל ואיזה מהם הוא קטן מספיק לגודל כף יד של אישה. המסקנה הייתה ברורה לאחר מחקר מהיר. גלוק 9 מ"מ. באותה ההזדמנות בדקתי כמה כדורים נכנסים במחסנית כדי שלא אתן לה לירות יותר מדי כדורים ולהפריך את אמינות הסיפור. ואז שלחתי אותה לדרך.


כאן ידעתי שהגעתי בערך לאמצע הסיפור וכאן היא מגיעה לנקודה עליה חשבתי. היא הורגת את מירה ומתחילה במרדף אחרי ג'יימס כדי להרוג גם אותו ברגע שהיא מגלה על הבגידה. השתמשתי בתיאורים גרפיים כדי להעצים את תחושת האימה בסיפור. הוספתי את ה"פילר" המדובר. גרמתי לו להשאיר את הפלאפון שלו באוטו משני סיבות. כדי שיהיה בשר לסצנת המרדף והאימה בפארק וכדי שתהיה סיבה לכך שיערה מחפשת אותו. וכאן הבנתי שאם הוא חוזר לאוטו הוא פשוט יכול להיכנס לאוטו ולברוח. אז החלטתי לקחת לו את המפתחות. חזרתי לתחילת הסיפור ושיכתבתי אותו בצורה כזאת שמירה תיקח לו את המפתחות. ובכך ייצרתי את אפקט "האקדח של צ'כוב" בפעם השנייה אבל למעשה הראשונה בסיפור.


את סצנות המרדפים המשכתי כדי למלא את מרכז הסיפור בעליות ומורדות. פעם היא ביתרון ופעם הוא כדי שהסיפור יזרום בצורה מסויימת. שיניתי לוקיישנים וכלי נשק מאולתרים אבל הקו הוא ברור. עד לרגע שהחלטתי שמשכתי את זה מספיק והוא התגבר עליה סופית. ואז הבנתי שהסוף הוא לא מספיק טוב. מה כבר יקרה? הוא יקרא למשטרה ויעצרו אותם וזהו? זה לא היה סוף מספיק חזק בעיני והחלטתי לייצר טוויסט.


את עניין האונס העליתי בהשראת העולם האמיתי כדי לעורר את המודעות לנושא. ואז גרמתי לנושא ההריון שלה להיות יותר הגיוני וברור לקורא. עכשיו אפשר להבין למה בדיוק היא בהריון. ובנוסף לכך כל סצנת הסיום והטוויסט מגבירים עוד יותר את ז'אנר האימה בסיפור. עד שאסי הורג את שניהם ומשאיר את הקוראים עם סימן שאלה ואימפקט יותר משמעותי בסיום הסיפור.


אם ננתח את החוקים מחדש נראה את המצב הבא.

1. העלילה חייבת להתקיים בפארק שעשועים. - בוצע

2. העלילה חייבת להכיל סיפור בגידה רומנטי. - בוצע

3. אחת הדמויות צריכה להביע חרטה כלשהיא. – גרמתי לג'יימס להרגיש חרטה כלשהיא על עצם הבגידה אבל לא הצלחתי לגרום לחרטה הזאת להיות מניע עלילתי כלשהו. באותה מידה הוא היה יכול לא להתחרט והסיפור למעשה היה נשאר כפי שהוא.

4. הגיבור חייב להיות אמן לחימה כלשהו. - בוצע

5. הנבל חייב להיות גרסא נשית של דמות אחרת. – למעשה בסופו של דבר הנבל מתגלה כאסי ולכן החוק הזה לא הצליח להתקיים. אבל לאורך רוב הסיפור הנבל למראית עין היא יערה שהיא הגרסא הנשית של ג'יימס. שניהם אמני לחימה סוכני מוסד מחושבים.

6. הנבל חייב להיות קר רוח ומהיר מחשבה. קודם יורה ואז שואל שאלות. – בדיוק אותו דבר כמו הסעיף הקודם. אמנם הנבל בסוף היה אסי אבל הסעיף מיושם על יערה.

7. אחת הדמויות תתן לעצמה כינוי כלשהו. – בדיוק כמו סעיף 3. הוא קרא לעצמו בכינוי ג'י מן אבל זה לא באמת השפיע על מהלך הסיפור.


בסיום הכתיבה שלחתי את הסיפור לחברים להערות והארות. הם הציעו לנסח מחדש מילים מסויימות או משפטים מסויימים שהביעו את אותה המשמעות אבל היה נשמע יותר טוב. סיננתי את מה שבעיני היה נכון ואת מה שלא ושיניתי את מה שראיתי לנכון לשנות על פי ההערות.

וגם הסבו את תשומת ליבי לכל מיני פרדוקסים בסצנות הקרב או דברים שהם הבינו מהקריאה הראשונה בנוגע לתיאורים שהתנגשו עם התיאורים הבאים. לקחתי לתשומת ליבי את ההערות ושכתבתי את מה שהיה צריך עד להצגת הסיפור הסופי אותו קראתם עכשיו.


לקראת סיום רק כמה מילים על בניית הסיפור. התחלתי אותו בהווה. ובבגידה כדי להכניס את הקורא לעניינים. אבל מהר מאוד התחלתי להסביר קצת על הרקע שהייתה בעצם גם האקספוזיציה לסיפור. נקודת המפנה הראשונה של הסיפור היא הרגע שבה יערה מגלה שהיא בהריון והיא מחליטה לצאת לחפש את ג'יימס וכאן נגמר המערכה הראשונה וההכנה למערכה השניה והעיקרית בסיפור. הקרב והמרדפים. ברגע שיערה הורגת את מירה המטרה של הגיבור שלנו היא להינצל. בנקודת האמצע אנחנו מגיעים לנקודה בו הגיבור חושב שהוא ניצח והוא אוזק את יערה לגדר אבל מהר מאוד היא משתחררת. המערכה השנייה נגמרת כשהוא מצליח להכניע אותה. המערכה השלישית היא הפתרון שבמקרה הזה הוא יותר פתרון לנבל מאשר לגיבור. וכאן נכנס בעצם גם טוויסט ביחד עם גראנד ריביל שמוביל לסיום מפתיע.


לקריאה על ניתוח כל הבגידות בסיפור לחצו כאן


מקווה שהמאמר הזה עזר לכם להבין קצת איך הראש שלי עובד בכתיבה וגם עזר לכם לפתח את הכיוונים שלכם בסיפורים שלכם.

0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

הסינופסיס - נוסחה מנצחת

סינופסיס – התקציר הזה של הסיפור שאתם מכירים באתרים שמבקרים סרטים וסדרות? יופי אז בדיוק כזה רק עם ספויילרים לסוף. תרשמו לכם איך הסיפור שלכם מתחיל ונגמר בקצרה מאוד ובכמה שורות כדי להבין את הפרמיס שלכם.

bottom of page