top of page
  • תמונת הסופר/תHay Haviv

ההיסטוריה של דיסני : פודקאסט


בעקבות עליית המאמר התפתחות הסיפורת ההיסטורית שכתבתי התארחתי להצגת הרעיון שבכתבה בפרק פודקאסט בערוץ "הגיקלופדיה המשודרת" בנושא ההיסטוריה של דיסני.


כאן מופיע הפרק במלואו להאזנה. את הפרק מגיש דורון פודלובסקי ואני מתארח בחלק קטן באמצע להצגת הדעה שלי.





תסריט החלק שלי בפודקאסט:


אפשר לחלק את תחום הסיפורת לשתיים. סיפורת היסטורית וסיפורת בדיונית. אני שם כרגע בצד את הסיפורת הדתית שהיא יכולה לנוע לכאן או לכאן בהתאם לגישה הדתית שלנו. אבל בזמן שסיפורת דתית נשארת קבועה לאורך כל ההיסטוריה שלה ולא מאבדת או משנה מהפרטים שלה הסיפורת ההיסטורית עוברת בהתחלה מפה לאוזן ומאבדת מעט מהפרטים והיא משתנה בהתאם לאופן הגישה של האדם המספר עד שהיא נכתבת ונשארת כמות שהיא. כמובן במידה ואין הוכחות מוצקות לאמיתות הסיפור. כל מה שמוכח נשאר בגדר מציאות וכל השאר עלול להשתנות בהתאם.


סיפורת בדיונית לעומת זאת משתנה המון בין חידוש אחד למשנהו.

תהליך הכתיבה של סיפורת בדיונית נובעת מ3 סיבות, השראה, משל, ושעשוע.

סיפורת שנכתבה לשם ההשראה בדרך כלל תספר לנו על משהו עתידי בתחום המדע הבדיוני כדי לגרות את המוח האנושי לחשוב על התקדמות טכנולוגית לכיוון הפרקטי עליו חשב הכותב באופן תיאורטי. כמו סרטי בחזרה לעתיד שהביאו את ההשראה ליצירת ההוברבורד ועוד.

סיפורים כאלה בדרך כלל יהפכו להיות פרק בסיפור היסטורי של המצאה כלשהיא. או שיעלמו לגמרי מהעולם.


המשל הוא סיפור בדיוני שנועד להסביר לנו איך לחיות את חיינו באופן מעשי. כמו למשל סיפור כיפה אדומה שמסביר לנו לא להתחבר לזרים.

סיפורים כאלה בדרך כלל משנים את הפרטים של הסיפור שבהם בהתאם לדור שבו הסיפור מסופר כדי שהמסר יהיה ברור יותר או כדי לרכך פרטים בו שאולי בדור הקודם היה מקובל יותר לספר. למשל את העובדה שהאחיות של סינדרלה ניסרו את הרגליים שלהם בשביל שהנעל תתאים להם.


וסיפור לשם שעשוע הוא סיפור עבור האסקפיזם. לא בהכרח יש בו כוונה נסתרת.


מה שמשותף למשלים ולסיפורי שעשוע הם העובדה שאם הסיפור מספיק טוב אנו נרצה להעביר אותו הלאה לדור הבא אחרינו אבל לא בהכרח נשמור על הפרטים של הסיפור כפי שהם היו מכיוון שהפרטים עצמם לא מספיק חשובים. רק המסר או הרעיון הכללי של הסיפור.


לאחרונה חברת וולט דיסני התחילו לייצר גרסאות חדשות ועכשיויות לסיפורים שלהם. ולפעמים אפשר לראות את האנשים מתלוננים ואומרים "בשביל מה צריך להוציא את הסרט שוב? הם רק מנסים לקחת מאיתנו עוד כסף. תאמינו לי הסרטים הקלאסיים הכי טובים". אבל מה שיפה פה לדעתי האישית שלא מדובר פה בכלל בעניין כלכלי נטו. אלא גם בשימור הסיפורים הטובים והעברתם לדור הבא אחרינו שאולי לא בהכרח הסרטים הקלאסים מתאימים להם. מבחינת איכות האנימציה למשל ואיכות האודיו. כי הרי אם נשווה זאת לעולם הספרים הסיפורים התעדכנו פעם בדור לפחות כדי להתאים לדור החדש. השפה השתנתה עם הזמן והעולם עצמו התקדם. וגם את הסיפורים האלו אנחנו קיבלנו בעצמו באדפטציה חדשה בסגנון ויזואלי בעוד שסבנו וסבתנו טענו ש"מה רע בספרים מודפסים? אין על ריח הנייר. והגרסא של הספר הייתה הרבה יותר טובה". ההיסטוריה חוזרת על עצמה אבל באופן חדש לחלוטין. בסופו של דבר הסיפורים הם אותם הסיפורים. וכשסיפור הוא מספיק טוב אנו נרצה להעביר אותו לדור הבא אחריו. וכדי לעשות זאת ניאלץ להתאים את הסיפור בגרסא חדשה.


רשימה של החברות בבעלות דיסני:


עובדת בונוס:

אם נסתכל באוזן הימנית של אימפריית המיקי מאוס שהוספנו כאן תוכלו לראות שכחלק מקניית FOX נקנו גם רשת Endemol Shine Group.

למי שלא יודע אנדמול שיין היא חברה הולנדית שמתמחה בעיקר בתוכניות ריאליטי. הפריצה הגדולה שלהם באה בעקבות המצאת התוכנית המוכרת לכולנו בשם "האח הגדול". בעקבותיה הומצאו עוד לא מעט תוכניות ריאליטי וגם תוכניות דרמה בינהם : "מאסטר שף", "מראה שחורה", "דארק", "אפקט הפחד". ועוד עשרות תוכניות טלוויזיה.

לחברת אנדמול שיין יש סניפים בעולם בינהם סניף Endemol Shine Middle East. אם תהיתם, היא כוללת מדינה אחת קטנה ששמה ישראל. הסניף הישראלי יושב בתל אביב ברמת החייל ליד משרדי קשת ורשת. החברה גם עזרה בפיתוח התוכנית "מלכות" שיצאה באוקטובר 2018 בHOT בין היתר.

החברה גם מחזיקה באחוזים מערוץ הטלוויזיה רשת 13 שלאחרונה התמזג עם ערוץ 10. לפני המיזוג החברה החזיקה ב33% ולאחריה ב11% לפי ויקיפדיה. לא הצלחתי למצוא מידע מדויק.

אבל השורה התחתונה היא, אם ישבתם בבית וצפיתם במקרה בערוץ 13 בטלוויזיה או באתר שלהם באינטרנט. נחשו מי מקבל את הכסף בסוף?




0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page