top of page
  • תמונת הסופר/תHay Haviv

תחום התמחות \ התחקיר

נניח שהתיישבת בפינת העבודה שלך והנחת את כוס הקפה לצידך, פכרת אצבעות ופתחת את הלפטופ. או לחילופין כמוני שוכב במיטה מכוסה בפוך עם שקית במבה פתוחה כשפירורים נשפכים על המיטה והלפטופ מונח על רגלייך. כל אחד ואיך שהוא מרגיש נכון להתחיל לכתוב.

אתה מלא בהשראה. בדיוק חשבת על עלילה מעולה לסיפור מרתק ואתה חדור מטרה להתחיל לכתוב את יצירת המופת שלך. הסיפור שלך הוא על רופא כירורג שמתמחה בקטיעת גפיים והרכבת תותבות שנקלע לתביעת ענק מול המון זועם שגילה שהתותבות שהוא היה מוכר למטופלים שלו היו גורמים לזיהומים קשים.

אתה כבר מדמיין לעצמך בראש את התהפוכות הנפשיות שתעביר את הדמות הראשית שלך. את הדיכאונות ואת הטיפולים הפסיכולוגים שהוא יעבור ואיך הוא יהפוך מרופא פוץ וגא לאדם שלומד על שולי החברה וכיצד להיות קצת יותר מתחשב כלפיי העניים ממך ואיך הוא לומד שכולם בסופו של דבר שווים.

מחיאות כפיים, הספר הנמכר ביותר לשנת ווטאבר, הגביע בידך. תודה לאמא. תודה לאבא. בלה בלה בלה.


אבל יש בעיה קטנה, למחייתך אתה עובד בפיתוח תוכנה.


לכאורה, היכן הבעיה? אני עובד בבוקר וכותב בערב.


הבעיה היא, תחום ההתמחות שלך. האם אתה באמת מסוגל לכתוב סיפור שיתרחש בין כותלי בית המשפט על נושא רפואי? האם אתה באמת מסוגל לבנות לדמות שלך אופי ואז לנתח אותו בצורה פסיכולוגית יחד עם הדמות שלך? כמה אתה באמת יודע על רפואה? על עריכת דין? על פסיכולוגיה?


אני ככותב מעדיף לכתוב על דברים מהחיים האמיתיים שלי. מניסיון החיים שלי. תחום ההתמחות שלך הוא החיים שלך. אם אתה עובד כמפתח אפליקציות אולי הדבר הנכון עבורך הוא לכתוב עלילה בתחום העבודה שלך, הייטק לצורך העניין.

כמובן שלא מדובר פה בחוק ברזל. תמיד אפשר לכתוב על הכל. השאלה היא עד כמה איכותי יצא הסיפור? עד כמה הוא יהיה אמין?

אז בתור התחלה, ננסה להתחמק מסיפורים שידרשו ממך ידע רחב בנושא שאינך בקיא בו. לדוגמא עריכת דין. (במידה ואינך עורך דין או סטודנט למשפט). או פסיכולוגיה (שוב במידה ו...).

אם במהלך הכתיבה שלך נתקלת בנושא כזה או אחר שדורש ממך ידע כלשהו.


1. נסה להישאר בתחום הכללי ביותר. לדוגמא אם אחת הדמויות שלך עוברת ניתוח נסה לא להתמקד בתהליך הפרוצדורה עצמה. מעט בתיאורים בנושא ובאופן כללי בתחום הרפואה. נסה להיות קצר וקולע.

2. בצע תחקיר.


כיצד מתבצע תחקיר?


כדי לבצע תחקיר ישנן 2 שיטות עיקריות.

1. תחקיר אינטרנטי.

2. עבודת שטח.


דבר ראשון מומלץ לבצע תחקיר אינטרנטי. אם הדמות שלך צריכה לעבור ניתוח? ברר מעט על הניתוח עצמו באינטרנט ובוויקיפדיה. ברר על תופעות הלוואי שלה. זמן החלמה. כל מידע שתצליח לדלות ישמש לטובתך במהלך כתיבת הסיפור. אם הדמות שלך חזרה לעבודה שבוע לאחר הניתוח ותהליך ההחלמה הוא 3 שבועות ובמקרה אדם שעבר את הניתוח קורא את הסיפור שלך אתה מאבד מהאפקטיביות של הסיפור. ולמעשה סיפורים הם כלי להעברת מידע, לא בכדי אמרו לנו בילדותנו שספרים הם מקור הידע. בימינו כבר קיים האינטרנט אבל מי אמר שמקור הידע אבד מהספרים? גם מהעלילתיים. אנחנו כמספרי סיפורים חובתנו היא להעביר מידע נכון ככל האפשר.

ולכן על כל דבר שאינך בטוח בו במאה אחוז, בצע תחקיר קצר. אם אתה כותב סיפור תקופתי על שנות ה-80 לדוגמא ואתה יליד שנות ה-90. ואתה לא בטוח אם היו טלפונים קווים בחדרי מלון באותם השנים. תבדוק. אם הדמויות שלך שומעות שיר מסויים ובחרת שיר שיצא רק בשנת 1987 אבל העלילה מתרחשת בשנת 1986 אז הכתיבה שלך לקויה. תבדוק. תנסה להתמקד אפילו לרמת התאריך המלא. גם אם אינך רושם את התאריך בתוך הסיפור עצמו תרשום אותו לעצמך בצד על מנת להתאים את הסיפור ברמת התקופתיות שלה. אפילו תבדוק באיזה יום בשבוע הסיפור שלך קרה וכך תוכל להתאים את מאורעות היום לסיפור. אם רצח ג'ון לנון התרחש באותו יום שבו קורה הסיפור התקופתי שלך אז אולי שווה להזכיר את זה על ידי דיווח רדיו בתוך הסיפור. הדבר ידגיש את התקופה בה קורה הסיפור שלך.

לא רק על אירועים תקופתיים או ידע נרחב כדאי לעשות תחקיר. מומלץ לעשות תחקיר גיאוגרפי בנוסף. אם אתה חי במדינת ישראל והסיפור שלך מתרחש בלוס אנג'לס מומלץ להיכנס לגוגל מפות להסתובב מעט ולנסות למצוא את המקומות בהם אתה רוצה שהסיפור שלך יתרחש. מקומות אמיתיים מעצימים את תחושת האמון בספר.

כמובן שלא מומלץ להשתמש בשמות עסק אמיתיים בסיפור בעיקר אם הם חלק אקטיבי בסיפור שלך. לדוגמא בעליו של עסק כלשהו כדמות בסיפור. תמציא לו עסק פיקטיבי שנמצא באיזור כללי ולא כדאי להרחיק לכת בתיאורי המיקום עד לרמת הכתובת המדוייקת. התחקיר הגיאוגרפי הוא בעיקר להבין את הנראות של המקום ואת המדינות או הערים השכנות אם בסיפור ישנם כמה לוקיישנים כדי לנסות לשער זמן נסיעה בינהם לדוגמא.

מומלץ גם לבדוק מצב מזג אוויר כללי באיזור בזמן עלילת הסיפור. אם הסיפור שלנו מתרחש בניו יורק בדצמבר סביר להניח שמזג האוויר יהיה מושלג ולא "זה היה יום קיצי והשמש קפחה על ראשו של..."


עבודת השטח הוא תחקיר שידרוש ממך יותר אנרגיה אך הוא יכול להיות מועיל הרבה יותר. תחקיר שטח גיאוגרפי כדוגמת הסיור הוירטואלי בגוגל מפות. להסתכל על המקום במציאות יגלה לך הרבה יותר פרטים שלעיתים לא תוכל למצוא ברשת. החיסרון הוא שלא בכל מקום אפשר לכתת את רגליך. למשל אם חלק מהסיפור שלך מתרחש בלבנון סביר להניח שלא תוכל לנסוע לשם בעצמך ולראות את המקום.

אם הסיפור שלך דורש ידע מקצועי. לדוגמא עריכת דין. מעבר למידע שתצליח לדלות מהרשת השיטה הטובה ביותר היא יועץ בשר ודם מתחום המשפטנות. מצא לך מכר שיסכים לייעץ לך בנושא. רשום לעצמך שאלות ותראיין אותו. תמיד כדאי שהוא יהיה זמין לאורך כל כתיבת הסיפור ועל כל שאלה שצצה להתייעץ ולשאול האם הסצנה אמינה או לא?


בסופו של יום מעבר להיותנו מספרי סיפורים. הסיפורים שלנו הם כלי להעברת מידע. ככל שהמידע יהיה מדוייק יותר הסיפור שלנו יהיה אמין יותר וזה תמיד ישרת לטובתינו.



*המאמר נכתב לאחר שקראתי ספר של ג'ון גרישם שידוע בהתמחות שלו ברומנים בתחום המשפטנות וזה גרם לי לחשוב קצת על הנושא.

0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

הסינופסיס - נוסחה מנצחת

סינופסיס – התקציר הזה של הסיפור שאתם מכירים באתרים שמבקרים סרטים וסדרות? יופי אז בדיוק כזה רק עם ספויילרים לסוף. תרשמו לכם איך הסיפור שלכם מתחיל ונגמר בקצרה מאוד ובכמה שורות כדי להבין את הפרמיס שלכם.

bottom of page