top of page
  • תמונת הסופר/תHay Haviv

בעיית הקרונית

בעיית הקרונית היא למעשה שאלה פילוסופית שהעלתה הפילוסופית פיליפה פוט ב-1967.


תארו לכם שאתם עומדים לצד מסילה שמתפצלת ל-2 מסילות וקרונית שועטת אל עבר ההתפצלות. אתם עומדים ליד ידית שתשנה את כיוון הקרונית ואתם יכולים לשלוט לאן הקרונית תיסע. אבל על אחת המסילות שוכב אדם כפות בעוד במסילה השנייה שוכבים לא פחות מ-5. השאלה הנשאלת היא, איזה פעולה אנו ננקוט? האם לא נעשה דבר ו-5 בני אדם ימותו או שנמשוך בידית ולמעשה נקריב את חייו של האדם במסילה השניה בעבור הצלת חמשת האנשים הנותרים.

השאלה הזו במשך השנים קיבלה עוד עשרות וריאציות שונות וכנראה עוד תקבל וריאציות חדשות בעתיד.

בתוך עלילה כל אחת מהוריאציות האלו יכולים לקבל ביטוי ותמיד יהיה אפשר להמציא רעיון חדש שיבטא את השאלה הפילוסופית הזאת.


השאלה גם תמיד יכולה לקבל תפנית מעניינת למשל, מה אם על המסילה הראשונה יש חמישה זרים ועל המסילה השניה שוכב אבא שלך, או אהובך? או למשל מה אם היטלר היה שוכב יחד עם עוד 4 זרים על אחת המסילות. ומה אם היטלר היה שוכב באותה מסילה ביחד עם אמא שלך אבל במסילה השניה שוכב אבא שלך?


ישנם עוד גרסאות אחרות שכבר קיימות שנים למשל גרסא ששואלת מה אם היית דוקטור? והייתה לך האפשרות להרוג פציינט כדי לקצור את אבריו על מנת להציל 5 אחרים. השאלה הפילוסופית הזאת נשארת אבל בסיטואציה שונה לגמרי.


למעשה אפשר לומר שכל סיפור בו הדמות שלנו נאלצת לבחור בין מוות של אדם אחד למשנהו (או בין הרבה אנשים) על מנת להציל את האחר, הוא עומד בפני הדילמה הזאת ואנחנו יכולים לחקור את השאלה בכל מיני דרכים כאלו ואחרות.


השאלה כבר עלתה בעבר וקיבלה ביטוי בלא מעט סיפורים קיימים. היא קיבלה במה בצורתה הגולמית בסדרה "המקום הטוב" בפרק החמישי של העונה השניה בפרק בשם "בעיית הקרונית". הבעיה מבוטאת גם בקומיקס המפורסם "השומרים" (watchmen) בו אוזימנדיאס בחר להרוג במודע ולהקריב 3 מיליון תושבי ארה"ב כדי לגרום לשלום עולמי ולמעשה להציל יותר חיים. או בסדרה "המתים המהלכים" עונה רביעית פרק 14 בו קרול מוציאה להורג את ליזי הילדה לאחר שליזי הרגה את אחותה עם האמונה שהיא לא באמת מתה והיא תכף תחזור כזומבית. קרול למעשה הורגת את ליזי כי היא פוחדת שליזי תמשיך להרוג בעתיד אותה או אנשים אחרים.

0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

איפה נשתה היום?

לכתוב סצנה בסיפור שמתרחשת בבר זה נפוץ למדי. אבל השאלה היא איך לעשות את זה נכון. לפני שאנחנו מתחילים לחשוב על סגנון הבר שלנו (ויש הרבה כאלה) אנחנו צריכים לחשוב על התקופה בה מתרחש הסיפור שלנו. האם אנחנו

בגידות – חלק 2

Your Cheating Heart - הלב שנבגד הבגידה אולי הנפוצה ביותר בעולם היא הבגידה הרומנטית. האדם שאיתו החלטת לחלוק את חייך ואת גופך החליט לחלוק את חייו וגופו עם מישהי אחרת. וההפך. שבירת אמון מהסוג הזה עלולה ל

bottom of page