top of page
  • תמונת הסופר/תHay Haviv

אפקט פיגמליון

אפקט פיגמליון או הנבואה שמגשימה את עצמה.


למי מכם שלא מכיר מהו אפקט פיגמליון, הוא מושג מעולם הפסיכולוגיה החברתית והיא אומרת את הדבר הבא:

"כשאתה מאמין במישהו מסויים לעשות משהו מסויים אתה תעשה דברים שיגרמו לו לעשות אותם ובכך תגשים את האמונות שלך".. ולהפך..

אני אנסה לפשט את זה.


נניח שאתה מאמן ספורט בבית ספר, ויש לך בקבוצה תלמיד שמזכיר לך את עצמך ותלמיד שמזכיר לך מישהו שלא ממש אהבת בילדות שלך וטיפה חנון. הציפיות שלך מכל אחד מהתלמידים תהיה שונה, אתה תאמין שהתלמיד שמזכיר לך יותר את עצמך יצליח יותר מהתלמיד החנון. זה יגרום לך לתת יותר פידבקים חיוביים לתלמיד הראשון ויותר להתעלם מהשני. אם התלמיד הראשון יעשה טעות אתה תסביר לו יותר מה הוא עשה לא נכון ולתלמיד השני ככל הנראה ככל הנראה תראה יותר אכזבה. המצב יוצר גלגל מסויים של הנאה מצד התלמיד הראשון, כי הוא נהנה להגיע לשיעורים והוא מרגיש שסומכים עליו ויש לו התקדמות לעומת התלמיד השני שיעדיף לפעמים להישאר בבית למשל.


המצב הזה יוצר גלגל שלג, אם אתה מאמין במישהו הוא יתקדם יותר ואם אתה פחות מאמין במישהו הוא יתדרדר יותר.


זה נוגע לעוד רבדים בחיים שלנו למשל חברויות, אם נאמין שהבנאדם הזה הוא טוב אנחנו נתנהג אליו יותר בנחמדות ולכן הוא יחזיר לנו באותו המטבע ולכן אנחנו נראה הטוב שבו, לעומת אם נאמין שהאדם שמולנו הוא רע אנחנו נתנהג אליו בזלזול או בבוז והוא יחזיר לנו באותו המטבע מה שיאשש את האמונה שלנו שהוא בנאדם רע.


וזה שיעור לחיים. כמו שאמרו הרבה לפניי "תחשוב טוב יהיה טוב" ולא סתם. נוכל ליישם את השיעור הזה לכל רובד בחיים שלנו אבל הכי חשוב זה ליישם את השיעור הזה על הדור הבא שלנו. כי אם נאמין בילדים שלנו הם יגדלו נכון.. ואם לא, המצב עלול להתדרדר עוד יותר. תהיו אופטימיים תאמינו באנשים ותהפכו את העולם למקום טוב יותר.


 

איך מיישמים את זה נכון בכתיבה שלנו? לפעמים אם נרצה להציג את דמות הנבל שלנו אנחנו יכולים להציג את סיפור המקור שלו בדרך הזאת בין אם זה הרקע למערכת היחסים שלו עם ההורים שלו או עם גיבור הסרט. אם נרצה כמובן להציג את הצד השלילי של האפקט.

או לחילופין אם נכתוב על מערכת יחסים בין 2 גיבורים בסיפור שלנו שמגשגת בצורה החיובית נוכל להשתמש באפקט הזה בצד החיובי ולפתח את הסיפור שלנו בצורה איטית בדרך זו.


אוהב.. חי. ❤️




0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

איפה נשתה היום?

לכתוב סצנה בסיפור שמתרחשת בבר זה נפוץ למדי. אבל השאלה היא איך לעשות את זה נכון. לפני שאנחנו מתחילים לחשוב על סגנון הבר שלנו (ויש הרבה כאלה) אנחנו צריכים לחשוב על התקופה בה מתרחש הסיפור שלנו. האם אנחנו

בגידות – חלק 2

Your Cheating Heart - הלב שנבגד הבגידה אולי הנפוצה ביותר בעולם היא הבגידה הרומנטית. האדם שאיתו החלטת לחלוק את חייך ואת גופך החליט לחלוק את חייו וגופו עם מישהי אחרת. וההפך. שבירת אמון מהסוג הזה עלולה ל

bottom of page