top of page
  • תמונת הסופר/תHay Haviv

הסיפור מאחורי דמבו : פודקאסט

מה אתם יודעים על דמבו הפיל המעופף? או יותר נכון.. מה אתם יודעים על איך חשבו הכותבים של הסרט על הרעיון לפיל מעופף? אז אני בדקתי בשבילכם וגיליתי סיפור מאוד מאוד מעניין! אז ישבתי למדתי סיכמתי וכתבתי. ואז הקלטתי. ביחד עם דורון פודלובסקי את הפרק האחרון לעונה הראשונה של הפודקאסט "הגיקלופדיה המשודרת" האזנה נעימה ותגיבו מה חשבתם על הפרק! אני סקרן.




הסיפור שלנו מתחיל בחצי השני המאה ה-19 בשנת 1860 גור פילים נולד בסודן. ונדד עם אמו ברחבי אפריקה. בשנת 1861 ציידים ערבים זיהו את הפיל הקטן ואת אמו מטיילים במישורי אתיופיה. והם הרגו את האם ולכדו את הגור. יש חילוקי דעות לגבי מי קנה את הגור. אספן חיות בשם יוהאן שמידט (אין קשר משפחתי) או סוחר חיות איטלקי בשם לורנזו קזנובה.


אני נוטה יותר להאמין שמדובר ביוהאן שמידט כי הגור נמכר לגן חיות גרמני. שמידט זיהה את הפוטנציאל בגור הפילים האפריקני וקנה אותו. המטרה שלו הייתה למכור את הפיל לגן חיות באירופה מכיוון שבאותם הזמנים גני החיות חיפשו אטרקציה ייחודית. רוב הפילים שהיו להם היו פילים אסייתים שהם קטנים ביחס לפילים האפריקנים וכמו שציינתי קודם שמידט מכר אותו לגן חיות גרמני..


לפילים האפריקנים יש אוזניים גדולות יותר מפילים אסייתים מכאן מגיע נושא האוזניים הגדולות של דמבו מהסרט


הפיל לא נשאר הרבה בגרמניה ונמכר לגן חיות בצרפת והם החליפו אותו בשנת 1865 תמורת קרנפים עם גן חיות שלישי ששכן בלונדון. וגור הפילים נקרא ג'מבו כמו המילה הסווהילית ל"שלום".


נחזור טיפה אחורה ונדבר על בחור צעיר בשם מת'יו סקוט . סקוט נולד בעיירה קטנה ליד ליברפול בשם קנואסלי בבריטניה. אביו היה מבשל בירה עבור הלורד ארל ה-13 של מחוז דרבי. ומת'יו שאהב חיות לימים החל לעבוד באחוזה של הלורד וגידל את הציפורים שלו. ועם הזמן הוא החל לטפל בעוד חיות באחוזה. עד שנת 1851 בה מת הלורד ה-13 והשאיר אחריו צוואה בה נכתב כי גן החיות רשאי לבחור סט אחד של חיות מהאחוזה לבחירתם. הנהלת גן החיות בלונדון בחרה בסט של 5 אנטילופות שהיו אהובות במיוחד על מת'יו והוא טיפל בהם מספר שנים. ולכן החליטו הנהלת גן החיות להעסיק את מת'יו כמטפל בגן החיות ולעבור ללונדון. לימים הלורד ארל ה-18 הקים בשנת 1971 את ספארי קנואסלי שקיים ופעיל עד היום.


הפגישה הראשונה של מת'יו וג'מבו קרתה בזמן ההעברה של ג'מבו אל גן החיות בלונדון. מת'יו נשלח לצרפת עם צוות לייבא אותו והם נפגשו לראשונה בחופי צרפת. מת'יו מתאר שג'מבו היה נורא חולה ומטונף. הזנב שלו היה רקוב והיו לו מלא חרקים בעיניים. מת'יו ריחם עליו כל כך שהוא החליט לטפל בו ולשקם אותו ללא שום רקע בגידול פילים.


(בהשוואה לאדפטציה החדשה של דמבו המגדל שלו בסרט הוא גם בחור ללא רקע בגידול פילים. אבל כן עם רקע של גידול חיות אחרות. במציאות מת'יו גידל לפני כן ציפורים ואנטילופות. בסרט הוא גידל סוסים)

מת'יו ניקה אותו וטיפל בו ריפא אותו מכל המחלות שהיו בו והוא אפילו הצליח לייבא לו בת זוג. פילה אפריקנית חדשה שנקראה אליס והם חיו ביחד קרוב לשבע עשרה שנה בגן החיות בלונדון


(בסרט המקורי אמו של דמבו נקראית מיסס ג'מבו כלומר הגברת ג'מבו, ולא העלמה. מה שמרמז על כך שמדובר באשתו. כך שבעצם וולט דיסני כנראה ניסה לרמוז לנו שדמבו הוא בעצם הבן של ג'מבו. ואמא של דמבו היא אליס בעצמה)


באותה התקופה ג'מבו היה מטייל בגן החיות עם מת'יו כשעל גבו יושבים ילדים. וזה היה הסיור שלהם בגן. על גבו של ג'מבו. ולא רק.. גם המלכה ויקטוריה בעצמה רכבה עליו פעם אחת. הילדים היו מצ'פרים את ג'מבו במאכל שנקרא "לחמניות דביקות" שזה סוג של עוגת קימנון דבש ואגוזי פקאן. ככל הנראה זה היה מאכל מאוד פופולרי באותה התקופה כי ג'מבו אכל המון כאלה. בהשוואה לימינו שמאכילים חיות בגנים בעיקר בבמבה או ביסלי.


ב1882 בערך ג'מבו הפך להיות אגרסיבי. היו לו התפרצויות והתפרעויות (בדיוק כמו לאמא של דמבו בסרטים) הוא היה מתפרע בכלוב שלו ומסכן את האורחים בגן החיות וגם את הילדים עד לרמה שמנהל גן החיות קנה רובה ליתר בטיחות למקרה שיום יבוא וייאלץ להרוג את ג'מבו.


מתישהו במהלך 3 השנים האחרונות נערך באוניברסיטת לסטר באנגליה מחקר על עצמותיו של ג'מבו. התגלה כי לג'מבו היו בעיות מפרקים ממשא מבקרי גן החיות בלונדון ושיניים עקומות בעקבות התזונה הלקויה שקיבל מהילדים. מה שמעלה היום את ההשערה שיכול להיות שההתפרצויות שלו נבעו פשוט מאוד מכאבי שיניים או מפרקים. כדי להרגיע את ג'מבו מת'יו נהג להשקות אותו בוויסקי מכאן מגיעה הסצנה בסרט המקורי של דמבו בו הוא וטימותי העכבר השתכרו בטעות.


בעקבות ההתפרצויות של ג'מבו מנהל גן החיות חשש מאוד ולמרות הפופולריות של ג'מבו הוא החליט לנסות למכור אותו. והיה בחור שבהחלט התעניין בג'מבו. שמו של הבחור היה פי טי (פיניאס טיילור) ברנום. הידוע גם כ - THE GRAETEST SHOWMAN

האמן הגדול מכולם. והסיפור שלו מגולל בסרט אחר לגמרי בכיכובו של יו ג'קמן וזאק אפרון הנושא את אותו השם. הסרט אגב הוכרז שיוצא לדרך בשנת 2009. והוא יצא לאקרנים רק 7 שנים מאוחר יותר ב2016.

ברנום היה אמרגן אמריקאי. או צייד כשרונות אם תרצו. הוא היה מאתר אנשים המסוגלים להרים הופעה מיוחדת והיה נותן להם במה וכמובן הכסף עבר לכספת הפרטית שלו. ברנום חיפש פיל אפריקני בשביל הקרקס שלו. הוא שלח מברק לגן החיות בלונדון שאמר "מה הסכום הנמוך ביותר שתהיו מוכנים להסכים לגביו על מנת לקנות את ג'מבו". וג'מבו נמכר תמורת 2000 פאונד לקרקס של ברנום. בהשוואה להיום מדובר על 150 אלף פאונד או בהמרה לשקלים באיזור ה700 אלף שקל.


האנגלים מאוד היו נגד המכירה וגם המלכה ויקטוריה בעצמה הביעה צער על המכירה. אבל המכירה התבצעה בכל מקרה.


כשברנום רצה להעביר את ג'מבו לניו יורק בהתחלה מת'יו היה אמור להישאר בלונדון. אבל ג'מבו לא הסכים ללכת עד לרגע שבו סוכם שמת'יו יצטרף למסע בעקבות הבקשות החוזרות ונשנות של מת'יו בעצמו. בנוסף לכך גם הפרידה של ג'מבו ואליס הייתה קשה והיו צריכים להפריד בינהם בכוח. אליס מאז לא חזרה להיות אותו דבר וגם לה התחילו התפרעויות. יכול להיות ששוב זה משליך על עלילת הסרט באופן ישיר אם באמת וולט דיסני כיוון לכך שאמא של דמבו היא אכן אליס.


מת'יו סקוט וג'מבו יצאו למסע אל מעבר לאוקיינוס האטלנטי ועברו לניו יורק

אחרי מסע מפרך באוקיינוס. בקופסא בגודל של חדר קטן עם פתח אוויר בתקרה לג'מבו. סוף סוף הם הגיעו לניו יורק. כשברנום ראה את ג'מבו לראשונה הוא מיד הכריז שמדובר בפיל הגדול ביותר בעולם בלי שום היסוס. וגם לא ביסוס.


לימים באותו מחקר שבוצע על העצמות של ג'מבו התגלה שהגובה של ג'מבו היה 3 מטר 22 סנטימטר ו37 מילימטר. ובמשקל של 6 טון בערך. ביום המוות שלו בגיל 24. פיל אפריקני ממוצע באותו הגיל מגיע לאיזור ה2.7 מטר בגובה. מה שאומר שג'מבו היה גדול ב20 אחוז מהממוצע. אבל גיל 24 לפילים זה לא שיא הגדילה שלהם. הוא עדיין היה בתהליכי גדילה. פילים גדלים עד בערך גיל 40! מה שאומר שהיו לג'מבו 16 שנים נוספות לגדול. הגודל של הפיל בהחלט היה גדול מהממוצע. אנחנו לא יודעים בהכרח אם הוא היה הפיל הגדול ביותר בעולם, מה שבטוח היה לו בהחלט את הפוטנציאל להיות כזה.


ברנום גם השתמש בג'מבו הרבה לפרסום מוצרים בעיתונים. והיה מפרסם בעיקר מוצרים גדולים מהרגיל. ומהר מאוד נכנס המושג ג'מבו לשפה העולמית שהתייחסה למשהו גדול במיוחד. ובגלל זה היום מטוס הבואינג ג'מבו נקרא ככה.. על שם ג'מבו הפיל.


בניו יורק בקרקס ג'מבו היה כל כך פופולרי שאנשים היו משלמים 50 סנט שהיה מחיר הכרטיס כדי להיכנס לקרקס אך ורק כדי לראות אותו. ואלו שלא השיגו מספיק כסף היו מגיעים עם 25 סנט ואומרים (ציטוט) "זה כל מה שרצינו לראות, אנחנו לא נראה עוד שום דבר אחר. לא אכפת לנו מלהטוטי שיווי המשקל רק תנו לנו לראות את דמבו".


ובאמת ג'מבו לא עשה הרבה בקרקס מעבר ל"להיות שם". התפקיד שלו בקרקס היה להסיע את המופיעים ולהכניס אותם לאוהל המרכזי. הוא היה שם נטו בשביל שאנשים ייראו אותו ולא עשה פעלולים נוספים.

בהמשך סיבוב ההופעות של הקרקס הם הגיעו לאוטווה הגובלת עם נברסקה ממזרח. ש16 באוקטובר 1883 אחרי שהכל היה מוכן ואנשים כבר ישבו באוהל המרכזי ממתינים לתחילת המופע, 30 פילים השתחררו מהשלשלאות שלהם והתחילו להתפרע. בתוך רגע אחד הפילים פרצו אל תוך האוהל של ג'מבו ומת'יו. מת'יו כבר חשב שזה הסוף שלו אבל ג'מבו עטף את גופו של מת'יו עם החדק שלו והניח אותו בין רגליו בבטחה מגן עליו מפני ההתפרעות. ואז הוא נעמד במקום ומתח את החדק שלו בצורה ישרה כמו מחסום ולא נתן לאף פיל לצאת מהאוהל למרות שהם ניסו בכל כוחם לעבור אותו הוא היה גדול מהם בהרבה ולכן אף פיל לא הצליח לחדור אותו ולהתפרע באולם המרכזי עד שהצליחו להשתלט על כולם.


במאי 1883 נפתח לראשונה גשר ברוקלין. שמחבר בין ברוקלין לניו יורק. תהליך הבניה שלו ארך 13 שנים ואירוע הפתיחה היה אמור להיות מאוד מסוקר וגדול. וברנום חשב על טריק שיווקי מעניין. הוא הציע לרשויות להצעיד שיירה של פילים על הגשר ביום הפתיחה של הגשר. אבל ההצעה שלו נדחתה. אבל ב84 בחורה נפלה מהגשר בניו יורק ובעקבות הנפילה שלה נוצרה פאניקה ובהלה ו12 אנשים מתו באותו יום. האירוע גרם לאנשים לחשוב שהגשר לא בטוח ופחדו לעלות עליו. אז הרשויות חזרו אל ברנום והסכימו להצעה שלו.

על הגשר הלכו לראווה 21 פילים ו17 גמלים כדי להציג את היציבות של הגשר. ובראש השיירה היה ג'מבו בעצמו. אלפי אנשים עמדו על גדות הנהר ועל גגות הבתים של ניו יורק וברוקלין כדי לצפות במחזה. ומסופר כי כשהשיירה הגיעה לצד השני של הגשר ועברה להלך ברחובות העיר ילדה קטנה שעמדה בחלון ביתה בקומה רביעית והתמתחה מחוץ לחלון בתקווה לראות את ג'מבו רק לרגע אבל היא מעדה ונפלה אל מותה.

מתחת לגשר יש מין יצירת אומנות בה רשום דמבו. ויש גם מסעדה שנקראת ככה.


בספטמבר 1885 הקרקס נסע להופיע בקנדה. בסיום ההופעה התחילו להעמיס את כל החיות על קרונות על גבי פסי רכבת. כשפתאום רכבת לא מתוכננת הגיחה. כמובן שכולם מיהרו לרדת מהמסילות ודחפו את כל החיות שהיו שם במהירות אבל חיה אחת לא הצליחה להימלט בזמן. הרכבת התנגשה בג'מבו בעוצמה מאחור והוא נפל הצידה וזמן לא רב לאחר מכן הוא מת.


ברנום לא השתהה כמובן. הפרסום הרשמי שהוא פירסם היה שג'מבו הקריב את חייו על פסי הרכבת על מנת להציל גור פילים שהיה במסילה. שהוא קפץ אל פסי הרכבת כדי למנוע ממנה לדרוס את הפיל הקטן אבל הוא מת במקום. לאחר מכן הוא דאג שיוציאו מגופתו של ג'מבו את העצמות שלו ופיחלץ את הגופה הריקה מה שיצר בעצם את ג'מבו המפוחלץ ואת העצמות של ג'מבו בנפרד וכל אחד מהם הוא שלח למוזיאון אחר כדי להנציח אותו. העצמות כמובן שרדו עד היום כמו שציינתי כבר קודם לכן.


הפוחלץ לעומת זאת אבד בשריפה בשנות ה70 של המאה הקודמת במוזיאון בו הוא היה. כל מה שהיה במוזיאון נשרף קליל חוץ מ2 דברים. קופסא ריקה של חמאת בוטנים, והזנב של ג'מבו.

גם הזנב של ג'מבו עבר בדיקות מעבדה והתגלה שהוא היה חולה בימיו האחרונים עקב תזונה לקויה.



*לקריאה אונליין של ספר האוטוביוגרפיה שכתב מת'יו סקוט בעצמו לחצו כאן.



0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page