top of page
  • תמונת הסופר/תHay Haviv

הקונפליקט

הקונפליקט


כפי שלמדנו עוד ביסודי לכל סיפור באשר הוא ישנו קונפליקט. קונפליקט הוא דילמה או עימות מסויים. או במילים אחרות מכשול בדרכו של דמות X לעבר מטרתה הסופית. המטרה הסופית יכולה להיות דרכה של הדמות לעבר מטרה ידועה מראש או לחילופין חזרתה לדרך המקור בה התנהלה קודם לכן, כלומר הקונפליקט מפריע לדמות להתנהל בדרך שלה ומטרתה של הדמות היא להתגבר על המכשול על מנת להמשיך בחייה.

לפי סר ארת'ור קווילר קאוץ' סופר אנגלי שחי בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20, ישנן שבעה סוגי קונפליקטים שונים שיוצרים סוגי סיפור שונים. במאה ה-21 נכנס לרשימה סוג קונפליקט מספר 8 ומודרני יותר.


  1. אדם נגד אדם – הקונפליקט הראשון הוא מה שנקרא "בין אדם לחברו". ישנה דמות X ודמות Y שבינהם חלה מחלוקת כלשהי. וכדי להגיע למטרה הסופית דמות אחת חייבת להביס את השנייה.

  2. אדם נגד עצמו – במילים אחרות "הקונפליקט הפנימי". לדמות X יש דילמה פנימית אישית. זה יכול לקרות בסיטואציה רומנטית למשל אם הדמות מתחבטת באם להציע לדמות Y הצעה רומנטית.

  3. אדם נגד הטבע – דמות X נתקלת בקשיים אל מול איתני הטבע למשל בסבכי הג'ונגל או תחת עולם אפוקליפטי.

  4. האדם נגד החברה – דמות X מנסה להילחם בממשל. נגד חוקים מגבילים ונגד הנורמה הכללית.

  5. האדם נגד הכוח העליון – דמות X מנסה להתעלות על גורל ידוע מראש למשל נבואה, או כוח עליון כדוגמת אלים ומלאכים. או במילים אחרות אדם נגד כוח נשגב וקוסמי ולכאורה חזק יותר מכוחות תמותיים.

  6. האדם שנקלע ל... – כמו שהזכרנו בתחילה, אדם שנקלע לקונפליקט מסויים שלא היה בשליטתו ועכשיו הוא מנסה להתגבר על המכשול כדי להמשיך הלאה בחייו. הוא יכול גם להיקלע לקונפליקט בין דמויות Y וZ מה שהופך את הקונפליקט הזה לסוג של שילוב של "האדם שנקלע ל..." ו-"אדם נגד עצמו" בניסיון לקבוע אם איזה מהדמויות הוא הולך. או שאולי הוא יילך עם עצמו ויניע צד שלישי בקונפליקט הזה.

  7. האדם והאישה – קונפליקט מוכר וידוע לנו גם מחיינו האישיים. משתמשים בו המון בתחום הקומדיה אבל אפשר ליישם אותו בתחום הדרמה. בעצם השוני המהותי בין המינים הוא כשלעצמו קונפליקט שימושי בכתיבת סיפורת.

  8. האדם נגד המכונה – הקונפליקט האחרון והמודרני ביותר שנכנס במאה ה-21 עם התפתחות עולם הרובוטיקה והמכניקה. כל נושא הבינה המלאכותית והמרד הרובוטי נכנס תחת הקטגוריה החדשה הזו.


אחרי שעברנו על שמונת סוגי הקונפליקטים הקיימים. תמיד יקום ההוא שמנסה להתחכם כל הזמן וישאל "למה אין קטגוריה בשביל האדם נגד הזומבים?" למשל. או "איפה הקונפליקט בסדרה 'חברים'?".


לא "לכל אדם נגד.." יש קטגוריה משל עצמה. במקרה של סיפור אפוקליפסת זומבים נוכל לשייך את הסיפור לכמה קטגוריות או לאחת מהן תלוי יותר במהלך הסיפור. אם הדמות יוצאת להילחם במודע ובמטרה להחזיר את העולם לקדמותו אז אולי אנחנו נלך על "האדם נגד הטבע". ואם הדמות שלנו יותר הישרדותית ורק מנסה להישאר בחיים הסיפור ישוייך יותר ל"האדם שנקלע ל.." ואפשר גם להכניס לסיפור שכזה אלמנטים של "האדם נגד החברה" אם למשל כתבנו סיפור על עיר קטנה שמומנה על ידי הממשלה ששם הם מגדלים זומבים שפתאום פרצו את החומות אל שאר הציוויליזציה. במילים אחרות כל סיפור שנרצה לכתוב נוכל לסכם את הקונפליקט תחת אחד מ8 כותרות הקונפליקט שלנו.


לגבי השאלה השנייה. לא לכל סיפור יש אנטגוניסט מוגדר מראש. במקרים כאלה לרוב נתמקד בסוגים "אדם נגד עצמו" , "אדם נגד הטבע" ו-"אדם נגד החברה". ובהרבה סיפורים בסגנון "מתוך החיים עצמם" רוב הקונפליקטים הם פנימיים כלומר "האדם נגד עצמו". הסגנון הזה מוכר לנו מסיטקומים שונים כדוגמת "חברים", "איך פגשתי את אמא", "סיינפלד" וכמובן "יום בחיי". שברוב הפרקים אין אנטגוניסט כלשהו. ובחלק מהפרקים גם לא בהכרח יש קונפליקט מוצהר וגלוי. לפעמים הפרקים יכולים להיות מלאים בקונפלקטים זעירים שמובילים לבדיחות ובמטרה להציג לנו את החיים עצמם. אם נסתכל עמוק פנימה אנחנו נצליח למצוא בסופו של דבר את הדילמות הקטנות והשונות בין הפרקים אבל אין דילמה אחת גדולה שמרחפת מעל הסיפור כולו.

0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

האקדח של צ'כוב והאקדח של שרודינגר

אנטון צ'כוב מת לפני יותר ממאה שנה כשהוא היה רק בן 44. למרות גילו הצעיר תובנותיו מלווים אותנו עד היום ומהווים כמה מחוקי הבסיס של עולם הספרות והתסריטאות. העיקרון הבולט של צ'כוב הוצג כמטאפורה והוא אומר כ

פרוטגוניסט ואנטגוניסט

פרוטגוניסט ואנטגוניסט אולי נשמעים כמו מילים מסובכות ביוונית, אבל בסופו של דבר להסביר מה הם זה די פשוט.

bottom of page