top of page
  • תמונת הסופר/תHay Haviv

פרוטגוניסט ואנטגוניסט

פרוטגוניסט ואנטגוניסט אולי נשמעים כמו מילים מסובכות ביוונית, אבל בסופו של דבר להסביר מה הן אומרות, זה די פשוט.


נתחיל בעובדה שתעזור לנו להבדיל בין המילים. האחד הוא פרו (פרוטגוניסט) והשני הוא אנטי (אנטגוניסט). כלומר בעד ונגד.


המילה פרוטגוניסט מגיעה מיוונית עתיקה ומשמעותה בתרגום חופשי הוא "השחקן הראשי" או "הדמות הראשית במחזה". הפרוטגוניסט הוא האיש הטוב בסיפור שלנו (וזה נכון ברוב המקרים) אבל זה לא תמיד נכון. הפרוטגוניסט יכול להיות גם אנטי גיבור. הפרוטגוניסט הוא דמות שאנחנו יכולים להרגיש קרבה אליו או הזדהות.

דוגמא טובה לפרוטגוניסט נבל הוא וולטר וויט מהסדרה שובר שורות (Breaking Bad) . וולטר וויט הוא מורה לכימיה בבית ספר שמגלה שהוא חולה בסרטן. וכאקט אחרון לפני מותו הוא מחליט להפוך ליצרן סמים על מנת להבטיח את עתידו של הבן שלו הסובל מנכות.

וולטר הוא אמנם מתחיל כדמות טובה ואפילו מוצגת כגיבור אבל ככל שמתקדמות העונות הוא הופך היות נבל, קר רוח ואלים. ובכל זאת הוא הדמות הראשית אחריה אנחנו עוקבים באדיקות ואנחנו תמיד בעדו. כלומר פרו-טגוניסט.

הסיפור דומה גם בנוגע לדקסטר או למר רובוט. הם אמנם נבלים אבל פרוטגוניסטים, הדמויות אחריהם אנחנו עוקבים במהלך הסיפור.

כמובן כפי שציינתי קודם הפרוטגוניסט ברוב המקרים הוא הגיבור והאיש הטוב בסיפור.


האנטגוניסט הוא לא בדיוק ההפך מהפרוטגוניסט.

הוא לא האיש שאנחנו לא אוהבים ונגד. אלא הדמות שמתמודדת אל מול הפרוטגוניסט.

אם נחזור לדוגמא שלנו משובר שורות למעשה האנטגוניסט של הסדרה הוא לא אחר מאשר האנק שריידר, הגיס של וולטר וויט, סוכן הרשות למלחמה בסמים של ארה"ב. הסיבה לכך היא שהאנק הוא מי שוולטר למעשה אמור להתמודד מולו. (סוחר סמים אל מול הרשות למלחמה בסמים).

כלומר, האנטגוניסט מושפע מהפרוטגוניסט שלנו בסיפור וגם הוא יכול להשתנות בין נבל וגיבור בהתאם לבניית הסיפור.

אנחנו יכולים להיות "בעד" האנק אבל הוא לא הפרוטגוניסט שלנו בסדרה הזאת אלה האנטגוניסט.


לסיכום: הפרוטגוניסט הוא הדמות הראשית. האנטגוניסט הוא הדמות שמתמודדת מול הדמות הראשית ועומדת בדרכו אל המטרה שלו (טובה או רעה) ויוצרת את הקונפליקט בסיפור.


כשאנחנו קוראים סיפור או צופים בסרט\סדרה תמיד יהיה לנו פרוטגוניסט לצפות בו (בין אם הוא גיבור או נבל) אבל לא תמיד יש לנו אנטגוניסט בסיפור.

אם נחזור למאמר "קונפליקט" אנחנו נראה שיש לנו לא מעט סוגי קונפליקטים בסיפורת שלא כוללים אנטגוניסט כמו "האדם נגד עצמו" או "האדם נגד הטבע"


"איפה הקונפליקט בסדרה 'חברים'?".
לא לכל סיפור יש אנטגוניסט מוגדר מראש. במקרים כאלה לרוב נתמקד בסוגים "אדם נגד עצמו" , "אדם נגד הטבע" ו-"אדם נגד החברה". ובהרבה סיפורים בסגנון "מתוך החיים עצמם" רוב הקונפליקטים הם פנימיים כלומר "האדם נגד עצמו". הסגנון הזה מוכר לנו מסיטקומים שונים כדוגמת "חברים", "איך פגשתי את אמא", "סיינפלד" וכמובן "יום בחיי". שברוב הפרקים אין אנטגוניסט כלשהו. ובחלק מהפרקים גם לא בהכרח יש קונפליקט מוצהר וגלוי. לפעמים הפרקים יכולים להיות מלאים בקונפלקטים זעירים שמובילים לבדיחות ובמטרה להציג לנו את החיים עצמם. אם נסתכל עמוק פנימה אנחנו נצליח למצוא בסופו של דבר את הדילמות הקטנות והשונות בין הפרקים אבל אין דילמה אחת גדולה שמרחפת מעל הסיפור כולו.
(מתוך המאמר "קונפליקט")

לסיכום סופי ואחרון :

הפרוטגוניסט הוא הדמות העיקרית או המרכזית של הסיפור שלנו (נבל או גיבור) ותמיד הוא יופיע בסיפור. בלעדיו לא יהיה לנו סיפור. (או לא יהיה לנו סיפור מעניין שאפשר להתחבר אליו).

האנטגוניסט הוא היריב של הפרוטגוניסט. ולא בכל סיפור חייב שיהיה אחד כזה.

0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page